WYJAŚNIENIE TREŚCI SIWZ

 

SKP-2/PN/D/2018                                    Gorzów Wielkopolski, dn. 03 września  2018 r.

 

 

WYJAŚNIENIE

TREŚCI SPECYFIKACJI ISTOTNYCH WARUNKÓW ZAMÓWIENIA

 

 

 

Zamawiający informuje, że stosownie do przepisu art. 38 ust. 2 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (tekst jednolity Dz. U. z 2017 r. poz. 1579 ze zm., zwaną dalej Pzp) przekazuje wykonawcom treść zapytań do SIWZ wraz wyjaśnieniami:

 

 

Pytanie 1:

Zamawiający organizując przetarg w trybie przez siebie wybranym, zgodnie z Ustawą Prawo zamówień publicznych posiada niezbędną wiedzę, która pozwala mu na opisanie przedmiotu zamówienia w sposób rzetelny. Zamawiający w projekcie umowy § 5 ust. 3 dopuszcza zwiększenie przedmiotu zamówienia w trakcie jego realizacji. Zapis tego rodzaju powinien być zabezpieczony przez Zamawiającego odpowiednią procedurą tj. prawem opcji lub instytucją zamawiania uzupełniającego. Korzystając z prawa opcji Zamawiający misi precyzyjnie określić zamówienie. Prawo opcji uprawnia Zamawiającego do procentowego rozszerzenia pierwotnego zamówienia bez konieczności zawarcia dodatkowej umowy. Natomiast instytucja zamówienia uzupełniającego opisana w art. 67 ust. 1 pkt., 7 umożliwia udzielenia zamówienia z wolnej ręki Zamawiającego w okresie trzech lat od udzielenia zamówienia podstawowego, dotychczasowemu Wykonawcy usług stanowiących nie więcej niż 20 % wartości zamówienia podstawowego. Ta procedura kończy się podpisaniem dodatkowej umowy.

 

Zamawiający zmienia zapisy § 5 ust. 3 wzoru umowy poprzez nadanie mu nowego brzmienia:

 

 §  5 ust. 3

Zwiększenie punktów poboru lub zmiana grupy taryfowej możliwe jest jedynie w obrębie grup taryfowych, które zostały ujęte w SIWZ oraz wycenione w Formularzu Ofertowym Wykonawcy.”

 

Pytanie 2:

W § 6 ust. 6 wzoru umowy wymagają Państwo, aby należności wynikające z faktur VAT były płatne „w terminie do 30 dni od daty jej otrzymania”. Informujemy, iż powyższy zapis będzie oznaczał konieczność wysyłania faktur za zwrotnym potwierdzeniem odbioru w celu dokładnego ustalenia terminu płatności i określenia, czy zasadnym jest naliczanie odsetek za jego niedotrzymanie. To z kolei negatywnie wpłynie na kalkulację cenową oferty. W związku z powyższym proponujemy zamianę powyższego zapisu na sformułowanie: „Należności wynikające z faktur VAT są płatne w terminie 30 dni od daty wystawienia tych faktur”.

 

Zamawiający nie wyraża zgody na zmianę wzoru umowy, dopuszcza natomiast przesyłanie faktur drogą elektroniczną.

 

Pytanie 3:

Zgodnie z art. 454 Kodeksu cywilnego i w uchwale z dnia 4 stycznia 1995 r., sygn. akt III CZP 164/94 Sądu Najwyższego przy zobowiązaniach cywilnych momentem zapłaty jest chwila uznania rachunku bankowego wierzyciela. Skutkiem rozliczenia przeprowadzonego w formie bezgotówkowej jest, mówiąc najogólniej, obciążenie rachunku dłużnika oznaczoną w jego dyspozycji kwotą, a następnie uznanie – tą samą kwotą – rachunku wierzyciela. Ze względu na fakt, że uznanie polega na uczynieniu na rachunku wierzyciela stosownego wpisu po stronie credit („ma”), wierzyciel z tą samą chwilą uzyskuje uprawnienie do swobodnego rozporządzania objętymi wpisem środkami pieniężnymi. W efekcie uznanie rachunku wierzyciela realizuje klasyczną konstrukcję zapłaty. Z tą chwilą następuje umorzenie (wygaśnięcie) zobowiązania – zgodnie z postanowieniami Sądu Najwyższego w uzasadnieniu uchwały. W związku z powyższym wnioskujemy o zmianę zapisu § 6 ust. 6 wzoru umowy na zapis, który mówi o terminie wykonania zobowiązania z chwilą uznania rachunku bankowego wierzyciela.

 

Zamawiający wyraża zgodę na zmianę wzoru umowy zgodnie z zapisem:

 

§ 6 ust. 6

 

 Faktury rozliczeniowe wystawiane będą na koniec okresu rozliczeniowego w terminie 14 dni od otrzymania przez Wykonawcę odczytów liczników pomiarowych od operatora systemu dystrybucyjnego.  Należności wynikające z faktur będą płatne w terminie 30 dni od daty otrzymania prawidłowo wystawionej faktury. Za dzień zapłaty uznaje się datę uznania  rachunku  Wykonawcy.

 

 

Pytanie 4:

Prawo energetyczne aktualnie nie wymaga od Wykonawcy uprzedniego powiadomienia Zamawiającego o zaległości w płatnościach, w związku z powyższym wnioskujemy aby zmienić § 7 dostosowując treść do zmienionych przepisów prawa energetycznego Art. 6b ust. 2, wykreślić treść ust. 1 i wpisać nowym w brzmieniu „Wykonawcy przysługuje prawo złożenia do OSD wniosku o wstrzymanie dostarczenia energii gdy Zamawiający zwleka z zapłatą za pobraną energię, co najmniej przez okres 30 dni po upływie terminu płatności”

 

Zamawiający nie wyraża zgody na zmianę wzoru umowy. Obowiązek uprzedniego powiadomienia Zamawiającego  o zaległości w płatnościach   wynika z umowy a nie z ustawy.

 

Pytanie 5:

W § 9 wzoru umowy wnioskujemy o wykreślenie ust. 2.

Wyjaśniamy, iż kara umowna pełni przede wszystkim funkcję kompensacyjną, a zatem z założenia stanowi obowiązek odszkodowania. Dlatego orzecznictwo podkreśla, że nie powinna prowadzić do nieuzasadnionego wzbogacenia wierzyciela.

 

Zamawiający nie wyraża zgody na zmianę wzoru umowy. Zarówno orzecznictwo, jak i doktryna przewidują znacznie szersze funkcje kar umownych aniżeli kompensacyjne.

 

 

Pytanie 6:

W § 10 wzoru umowy wnioskujemy o wykreślenie ust. 7. Wyjaśniamy, iż została zastosowana nieaktualna podstawa prawna, art. 154 został wykreślony.

 

Zamawiający wyraża zgodę na wykreślnie tego punktu.

 

Pytanie 7:

W § 10 wzoru umowy wnioskujemy o zmianę zapisów ust. 8. Wyjaśniamy, iż nowa ustawa nie określa zasad przetwarzania danych osobowych, proponujemy powołać się na zapisy RODO.

Zamawiający wyraża zgodę poprzez dopisanie nowej podstawy prawnej rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE. (Dz. Urz UE. L nr 119 str. 1)

 

Pytanie 8:

Rekomendujemy wykreślenie § 11 ust. 2 wzoru umowy. Zmiana przepisów powszechnie obowiązujących powinna powodować konieczność zawarcia aneksu, a nie automatyczną zmianę umowy.

Zamawiający nie wyraża zgody na zmianę wzoru umowy. Przepisy bezwzględnie obowiązujące mają pierwszeństwo przed umową nawet wobec braku podpisania aneksu. Jednakowoż w przypadku zaistnienia potrzeby zmian umowy taki aneks zostanie podpisany, o czym  stanowi zdanie drugie tego samego paragrafu.

 

Pytanie 9:

Dotyczy § 5 pkt 2 Wzoru umowy. Z uwagi na brak informacji o mogącej wystąpić, w trakcie realizacji umowy, ustawowej zmianie stawki podatku VAT lub opodatkowania energii podatkiem akcyzowym, Wykonawca zwraca się z prośbą o zmodyfikowanie przedmiotowego zapisu do treści: "Ceny energii elektrycznej pozostaną niezmienne w okresie obowiązywania umowy, za wyjątkiem nowelizacji przepisów skutkujących zmianą kwoty podatku VAT  lub podatku akcyzowego. Ceny energii elektrycznej zostają powiększone o kwotę wynikającą  z obowiązków nałożonych właściwymi przepisami, od dnia ich wejścia w życie, bez konieczności sporządzenia aneksu do umowy."

 

Zamawiający  nie wyraża zgody na zmianę zapisów umowy. W ocenie Zamawiającego proponowana zmiana jest tożsama z obecnymi zapisami, zgodnie z którymi zmiana stawek podatkowych wpłynie na zmianę cen.

 

Pytanie 10:

Dotyczy § 5 pkt 3 Wzoru umowy. Wykonawca zwraca się z prośbą o doprecyzowanie przedmiotowego zapisu poprzez określenie, iż Zamawiający może zwiększyć ilość punktów poboru energii elektrycznej (PPE) lub zmienić taryfę danego punktu, jedynie w obrębie tych grup taryfowych, które zostały określone i wycenione w Ofercie Sprzedawcy. Punkty z innych grup taryfowych, nieujętych w Ofercie, oznaczały będą zmianę przedmiotu zamówienia. Z uwagi na powyższe Wykonawca zwraca się z prośbą o dodanie następującego zapisu: „Zwiększenie punktów poboru lub zmiana grupy taryfowej możliwe jest jedynie w obrębie grup taryfowych, które zostały ujęte w SIWZ oraz wycenione w Formularzu Ofertowym Wykonawcy.”

 

Zamawiający  wyraża zgodę na zmianę zapisów umowy.

 

Pytanie 11:

Dotyczy § 6 pkt 1Wzoru umowy. Zamawiający wskazał, że rozliczenia będą się odbywać w okresach rozliczeniowych  „1 raz na miesiąc” z uwagi na możliwość udostępnienia przez OSD odczytów częstszych/rzadszych prosimy o poprawienie sformułowania na „okresach rozliczeniowych zgodnych z tymi przekazywanymi przez OSD”.

 

Zamawiający  nie wyraża zgody na zmianę zapisów umowy.

 

 

 

Pytanie 12:

Dotyczy § 6 pkt 6 Wzoru umowy.  Z  uwagi na fakt, że faktury VAT są wysyłane listem zwykłym, Wykonawca nie jest w stanie określić, w jakim terminie Zamawiający otrzyma fakturę, co może powodować komplikacje przy ustalaniu prawidłowego terminu płatności. Ponadto, w świetle przepisów podatkowych określenie terminu płatności na ilość dni liczoną od dnia otrzymania faktury nie pozwala ustalić prawidłowej daty powstania obowiązku podatkowego, w konsekwencji narażając Wykonawcę na sankcje skarbowe z tytułu nieterminowego odprowadzenia podatku VAT.  Art. 19a ust. 5 pkt. 4 ppkt. a) ustawy z dnia 11 marca 2004r.  o podatku od towarów i usług (Dz.U. 2004 Nr 54 poz. 535 z późn. zm.) stanowi, iż w przypadku dostaw energii elektrycznej obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury. W związku z powyższym zwracamy się do Zamawiającego z zapytaniem, czy zgadza się na zmodyfikowanie przedmiotowego zapisu w następujący sposób: „Należności wynikające z faktur VAT będą płatne w terminie … dni od daty wystawienia”.

 

Zamawiający nie wyraża zgody na zmianę wzoru umowy.

 

Pytanie 13:

Dotyczy § 6 pkt 6 Wzoru umowy.  Zamawiający określił dzień zapłaty faktur VAT jako datę obciążenia rachunku Zamawiającego. Informujemy, że zgodnie z art. 454 § 1 Kodeksu Cywilnego, dotyczącego miejsca spełnienia świadczenia pieniężnego, a także zgodnie   z zasadami obowiązującymi w obrocie gospodarczym, za dzień zapłaty uznaje się dzień,    w którym środki pieniężne wpłyną na rachunek bankowy podmiotu, któremu należna jest zapłata. W związku z powyższym Wykonawca zwraca się z prośbą o  zmianę treści zapisu  w sposób następujący: „Za dzień zapłaty uznaje się datę uznania rachunku bankowego Wykonawcy”.

 

Odpowiedź na to pytanie została już udzielona.

 

Pytanie 14:

Dotyczy § 8 pkt 1 Wzoru umowy. Informujemy, że zgodnie z zapisami Instrukcji Ruchu   i Eksploatacji Sieci Dystrybucyjnej (IRiESD) poszczególnych OSD, zatwierdzonych przez Prezesa URE, do rozpoczęcia sprzedaży energii elektrycznej konieczne jest zgłoszenie umowy do OSD, przeprowadzenie procesu zmiany sprzedawcy oraz przyjęcie umowy do realizacji przez OSD. W związku z powyższym Wykonawca zwraca się z prośbą o zmodyfikowanie zapisu do treści: „Umowa wchodzi w życie w zakresie każdego punktu poboru z dniem …, lecz nie wcześniej,  niż po zawarciu umów dystrybucyjnych, pozytywnie przeprowadzonej procedurze zmiany sprzedawcy i przyjęciu umowy do realizacji przez OSD”.

 

 

Zamawiający nie wyraża zgody na zmianę wzoru umowy.

 

Pytanie 15:

§ 9 pkt 1 Wzoru umowy. Informujemy, że zapisy dotyczące kar umownych   są nieproporcjonalne, przez co naruszają zasadę równości stron w stosunku cywilnoprawnym.  W przypadku wyrażenia zgody na rezygnację z kar umownych, zwracamy się z prośbą    o modyfikację zapisów do treści: „Strony ponoszą wobec siebie odpowiedzialność odszkodowawczą na zasadach ogólnych do wysokości poniesionej szkody (straty)”. Informujemy jednocześnie, że zapisy w obecnym kształcie wpływają na wzrost ryzyka związanego z realizacją umowy po stronie Wykonawcy, co z kolei może negatywnie wpłynąć na kalkulację ceny ofertowej dla Zamawiającego.

 

Zamawiający nie wyraża zgody na zmianę wzoru umowy.

 

 

Pytanie 16:

§ 9 pkt 2 Wzoru umowy. Zwracamy uwagę, że określona przez Zamawiającego wysokość kar umownych, w szczególności w odniesieniu do kary za każdy dzień opóźnienia w wystawieniu faktur, zdaniem Wykonawcy może zostać uznana jako kara rażąco wygórowana, co umożliwi jej podważenie na drodze sądowej, zgodnie z art. 484 §2 Kodeksu cywilnego. Możliwość podważania wysokości kary umownej nie tylko narazi strony umowy na koszty postępowania sądowego, ale wiąże się także z niepewnością co do praw i obowiązków stron. Jednocześnie   tak wysoki poziom kary umownej za odstąpienie od umowy zmusi Wykonawców  do uwzględnienia tego elementu ryzyka przy wycenie usług dla Zamawiającego, co znajdzie wyraz w podwyższeniu ceny ofertowej. Mając na względzie powyższe, zwracamy się z prośbą  o usunięcie kwestionowanych zapisów.

 

Zamawiający nie wyraża zgody na zmianę wzoru umowy.

 

 

Pytanie 17:

Zwracamy się z zapytaniem czy Zamawiający dopuści zawarcie umowy drogą korespondencyjną?

 

Zgodnie z zapisami Rozdziału  III pkt. 14  SIWZ, Zamawiający nie  dopuszcza  zawarcia umowy drogą korespondencyjną.