PROCEDURA ZGŁOSZEŃ WEWNĘTRZNYCH


Procedura zgłoszeń wewnętrznych określająca zasady dokonywania zgłoszeń naruszeń prawa i podejmowania działań następczych w Centrum Sportowo-Rehabilitacyjnym „Słowianka” sp. z ograniczoną odpowiedzialnością w Gorzowie Wielkopolskim zgodnie z Uchwałą nr 63/2024 Zarządu CSR „Słowianka” Sp. z o.o. z dnia 30 sierpnia 2024 r. w sprawie wprowadzenia Procedury zgłoszeń wewnętrznych określającej wewnętrzną procedurę dokonywania zgłoszeń naruszeń prawa i podejmowania działań następczych


§ 1.
CEL PROCEDURY


1.    Na podstawie art. 25 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów (Dz. U. z 2024 r. poz. 928) ustala się w Centrum Sportowo-Rehabilitacyjnym „Słowianka” Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Gorzowie Wielkopolskim Procedurę zgłoszeń wewnętrznych, która określa zasady dokonywania zgłoszeń naruszeń prawa, podejmowania działań następczych oraz ochrony osób dokonujących zgłoszeń naruszenia prawa (sygnalistów).
2.    Celem niniejszej Procedury jest w szczególności określenie:
1) naruszeń prawa podlegających zgłoszeniu w oparciu o przepisy Procedury;
2) osób uprawnionych do dokonania zgłoszenia wewnętrznego;
3) zasad przyjmowania i procedowania dokonanych zgłoszeń wewnętrznych, w tym działań następczych;
4) roli, zakresu zadań i obowiązków uczestników;
5) zasad zachowania poufności tożsamości osób do tego uprawnionych;
6) ochrony uprawnionych osób przed działaniami odwetowymi.

3.    Przyjmowanie zgłoszeń naruszeń prawa jest elementem prawidłowego i bezpiecznego zarządzania w Centrum Sportowo-Rehabilitacyjnym „Słowianka” Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Gorzowie Wielkopolskim i służy zwiększeniu efektywności wykrywania nieprawidłowości i podejmowania działań w celu ich eliminowania i ograniczania ryzyka na wszystkich poziomach organizacyjnych.
4.    Zasady zawarte w niniejszej Procedurze nie naruszają ani nie ograniczają obowiązku dokonania zawiadomienia właściwym organom państwowym zgodnie z ich kompetencjami, zwłaszcza w przypadku uzasadnionego podejrzenia popełnienia przestępstwa.
5.    Każda z osób świadczących pracę w Centrum Sportowo-Rehabilitacyjnym „Słowianka” Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Gorzowie Wielkopolskim zobowiązana jest do zapoznania się z treścią Procedury zgłoszeń wewnętrznych określającej zasady zgłaszania naruszeń prawa, podejmowania działań następczych oraz ochrony osób dokonujących zgłoszeń naruszeń prawa oraz do jej przestrzegania.



§ 2.
SŁOWNIK POJĘĆ


1. Ilekroć w Procedurze jest mowa o:
1) procedurze – należy przez to rozumieć niniejszy dokument określający zasady dokonywania wewnętrznych zgłoszeń naruszeń prawa, podejmowania działań następczych oraz ochrony osób dokonujących zgłoszeń w Centrum Sportowo-Rehabilitacyjnym „Słowianka” Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w Gorzowie Wielkopolskim;
2) działaniu następczym – należy przez to rozumieć działanie podjęte przez pracodawcę lub upoważnionego przez niego pracownika w celu oceny prawdziwości informacji zawartych w zgłoszeniu oraz w celu przeciwdziałania naruszeniu prawa będącemu przedmiotem zgłoszenia, w szczególności poprzez postępowanie wyjaśniające, wszczęcie kontroli lub postępowania administracyjnego, wniesienie oskarżenia, działanie podjęte w celu odzyskania środków finansowych lub zamknięcie procedury realizowanej w ramach wewnętrznej procedury przyjmowania i weryfikacji zgłoszeń oraz podejmowania działań następczych;
3) działaniu odwetowym – należy przez to rozumieć bezpośrednie lub pośrednie działanie lub zaniechanie w kontekście związanym z pracą, które jest spowodowane zgłoszeniem lub ujawnieniem publicznym i które narusza lub może naruszyć prawa sygnalisty (zgłaszającego) lub wyrządza lub może wyrządzić nieuzasadnioną szkodę sygnaliście, w tym bezpodstawne inicjowanie postępowań przeciwko sygnaliście;
4) informacji o naruszeniu prawa – należy przez to rozumieć informację, w tym uzasadnione podejrzenie, dotyczące zaistniałego lub potencjalnego naruszenia prawa, do którego doszło lub prawdopodobnie dojdzie w podmiocie prawnym, w której sygnalista uczestniczył w rekrutacji lub innych negocjacjach poprzedzających zawarcie umowy, pracuje lub pracował, lub w innym podmiocie prawnym, z którym sygnalista utrzymuje lub utrzymywał kontakty w kontekście związanym z pracą, lub informacją dotyczącą próby ukrycia takiego naruszenia prawa;
5) informacji zwrotnej – należy przez to rozumieć przekazaną sygnaliście informację na temat planowanych lub podjętych działań następczych i powodów takich działań;
6) kontekście związanym z pracą – należy przez to rozumieć przeszłe, obecne lub przyszłe działania związane z wykonywaniem pracy na podstawie stosunku pracy lub innego stosunku prawnego stanowiącego podstawę świadczenia pracy lub usług lub pełnienia funkcji w podmiocie prawnym lub na rzecz tego podmiotu, w ramach których uzyskano informację o naruszeniu prawa oraz istnieje możliwość doświadczenia działań odwetowych,
7) osobie, której dotyczy zgłoszenie – należy przez to rozumieć osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, której ustawa przyznaje zdolność prawną, wskazaną w zgłoszeniu lub ujawnieniu publicznym jako osoba, która dopuściła się naruszenia prawa lub jako osoba, z którą osoba, która dopuściła się naruszenia prawa ta jest powiązana;
8) osobie pomagającej w dokonaniu zgłoszenia – należy przez to rozumieć osobę fizyczną, która pomaga sygnaliście w zgłoszeniu lub ujawnieniu publicznym w kontekście związanym z pracą i której pomoc nie powinna zostać ujawniona;
9) osobie powiązanej z sygnalistą – należy przez to rozumieć osobę fizyczną, która może doświadczyć działań odwetowych, w tym współpracownika lub osobę najbliższą sygnalisty w rozumieniu art. 115 § 11 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny (Dz.U. z 2024 r. poz. 17)
10) pracodawcy – należy przez to rozumieć pracodawcę w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (Dz. U. z 2023 r. poz. 1465 ze zm. – dalej KP) – Centrum Sportowo-Rehabilitacyjne „Słowianka” spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Gorzowie Wielkopolskim – dalej Pracodawca lub Spółka,
11) pracowniku – należy przez to rozumieć pracownika w rozumieniu art. 2 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – KP,
12) spółce - należy przez to rozumieć Centrum Sportowo-Rehabilitacyjne „Słowianka” spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Gorzowie Wielkopolskim,
13) podmiocie prawnym - należy przez to rozumieć podmiot prywatny lub podmiot publiczny,
14) podmiocie prywatnym - należy przez to rozumieć osobę fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, której ustawa przyznaje zdolność prawną, lub pracodawcę, jeżeli nie są podmiotami publicznymi;
15) podmiocie publicznym - należy przez to rozumieć podmiot wskazany w art. 3 ustawy z dnia 11 sierpnia 2021 r. o otwartych danych i ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego (Dz. U. z 2023 r. poz. 1524);
16) organie publicznym - należy przez to rozumieć naczelne i centralne organy administracji rządowej, terenowe organy administracji rządowej, organy jednostek samorządu terytorialnego, inne organy państwowe oraz inne podmioty wykonujące z mocy prawa zadania z zakresu administracji publicznej, właściwe do podejmowania działań następczych w dziedzinach wskazanych w art. 3 ust. 1 ustawy o ochronie sygnalistów z dnia 14.06.2024 r. (Dz. U. z 2024 r. poz. 928);
17) ujawnieniu publicznym – należy przez to rozumieć podanie informacji o naruszeniu prawa do wiadomości publicznej;
18) zgłoszeniu – należy przez to rozumieć ustne lub pisemne zgłoszenie wewnętrzne lub zgłoszenie zewnętrzne;
19) zgłoszeniu wewnętrznym – należy przez to rozumieć ustne lub pisemne przekazanie informacji o naruszeniu prawa Pracodawcy;
20) zgłoszeniu zewnętrznym – należy przez to rozumieć ustne lub pisemne przekazanie informacji o naruszeniu prawa Rzecznikowi Praw Obywatelskich lub organowi publicznemu;
21) upoważnionej osobie – należy przez to rozumieć pracownika lub osobę, którzy posiadają pisemne upoważnienie pracodawcy do podejmowania działań następczych, włączając w to weryfikację zgłoszenia wewnętrznego i dalszą komunikację z sygnalistą, w tym występowanie o dodatkowe informacje i przekazywanie sygnaliście informacji zwrotnej oraz przetwarzania danych osobowych osób wymienionych w zgłoszeniu wewnętrznym;
22) koordynator ds. nieprawidłowości – należy przez to rozumieć osobę wyznaczoną na podstawie pisemnego upoważnienia Pracodawcy do przyjmowania zgłoszeń, przetwarzania danych osobowych osób wymienionych w zgłoszeniu wewnętrznym, prowadzenia Rejestru Zgłoszeń Wewnętrznych
23) zespół – należy przez to rozumieć zespół złożony z osób upoważnionych,
24) Prezes zarządu – należy przez to rozumieć prezesa Zarządu Centrum Sportowo – Rehabilitacyjnego „Słowianka” Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Gorzowie Wielkopolskim;
25) dyrektywie – to Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z 23.10.2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii (Dz. Urz. UE L 305, s. 17);
26) ustawie - to ustawa z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów (Dz.U. 2024 poz. 928);
27) RODO - Rozporządzenia PEiR (UE) nr 2016/679 z 27 kwietnia 2016 w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. Urz. UE. L. z 2016 r. Nr 119, s. 1, z późn. zm.).


§ 3.
ZAKRES PODMIOTOWY ORAZ PRZEDMIOTOWY ZGŁOSZENIA



1.    Przedmiotem zgłoszenia mogą być informacje o naruszeniu prawa, polegające na działaniu lub zaniechaniu niezgodnym z prawem lub mające na celu obejście prawa, dotyczące:
1)    zamówień publicznych;
2)    korupcji:
3)    usług, produktów i rynków finansowych;
4)    przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu;
5)    bezpieczeństwa produktów i ich zgodności z wymogami;
6)    bezpieczeństwa transportu;
7)    ochrony środowiska;
8)    ochrony radiologicznej i bezpieczeństwa jądrowego;
9)    bezpieczeństwa żywności i pasz;
10)    zdrowia i dobrostanu zwierząt;
11)    zdrowia publicznego;
12)    ochrony konsumentów;
13)    ochrony prywatności i danych osobowych;
14)    bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych;
15)    interesów finansowych Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego oraz Unii Europejskiej;
16)    rynku wewnętrznego Unii Europejskiej, w tym publicznoprawnych zasad konkurencji i pomocy oraz opodatkowania osób prawnych
17)    konstytucyjnych wolności praw człowieka i obywatela występujących w stosunkach jednostki z organami władzy publicznej i nie związanych z dziedzinami wskazanymi powyżej.

2.    Zgłoszenie może dotyczyć uzasadnionego podejrzenia dotyczącego zaistniałego lub potencjalnego naruszenia prawa, do którego doszło lub prawdopodobnie dojdzie u Pracodawcy.



§ 4.
SYGNALISTA


1. Osobami uprawnionymi do dokonania zgłoszeń (wewnętrznego, zewnętrznego lub ujawnienia publicznego), w kontekście związanym z pracą są:
1) pracownik;
2) pracownik tymczasowy
3) osoba świadcząca pracę na innej podstawie niż stosunek pracy, w tym na podstawie umowy cywilnoprawnej
4) przedsiębiorca
5) prokurent
6) akcjonariusz lub wspólnik
7) członek organu osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej
8) osoba świadcząca pracę pod nadzorem i kierownictwem wykonawcy, podwykonawcy lub dostawcy
9) stażysta
10) wolontariusz
11) praktykant
2. Przepisy procedury stosuje się również do osoby fizycznej w przypadku zgłoszenia informacji o naruszeniu prawa uzyskanej w kontekście związanym z pracą przed nawiązaniem stosunku pracy lub innego stosunku prawnego stanowiącego podstawę świadczenia pracy lub usług lub pełnienia służby w podmiocie prawnym lub już po ich ustaniu.
3. Przepisy niniejszej Procedury stosuje się odpowiednio również względem osoby pomagającej zgłaszającemu w dokonaniu zgłoszenia wewnętrznego.


§ 5.
OKOLICZNOŚCI UZASADNIAJĄCE NIEZASTOSOWANIE PROCEDURY


1.    Sygnalista dokonujący zgłoszenia wiedząc, że do naruszenia prawa nie doszło, nie podlega ochronie przewidzianej w Procedurze oraz w ustawie z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów (Dz.U. z 2024 r. poz. 928). Sygnalista podlega ochronie określonej w przepisach niniejszej Procedury od chwili dokonania zgłoszenia lub ujawnienia publicznego, pod warunkiem że miał uzasadnione podstawy sądzić, że informacja będąca przedmiotem zgłoszenia lub ujawnienia publicznego jest prawdziwa w momencie dokonywania zgłoszenia lub ujawnienia publicznego i że stanowi informację o naruszeniu prawa.
2.    Osoba, która poniosła szkodę z powodu świadomego zgłoszenia lub ujawnienia publicznego nieprawdziwych informacji przez sygnalistę, ma prawo do odszkodowania lub zadośćuczynienia za naruszenie dóbr osobistych od sygnalisty, który dokonał takiego zgłoszenia lub ujawnienia publicznego.
3.    Zgodnie z treścią ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów (Dz.U. z 2024 r. poz. 928), osoba dokonująca zgłoszenia lub ujawnienia informacji wiedząc, że do naruszenia prawa nie doszło podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.

§ 6.
PODMIOTY (OSOBY) UPOWAŻNIONE DO PRZYJMOWANIA
ZGŁOSZEŃ I DZIAŁAŃ NASTĘPCZYCH


1.    Podmiotem upoważnionym przez Pracodawcę do przyjmowania zgłoszeń jest: Koordynator ds. nieprawidłowości. Do przyjmowania i weryfikacji zgłoszeń wewnętrznych, podejmowania działań następczych oraz przetwarzania danych osobowych osób mogą być dopuszczone wyłącznie osoby posiadające pisemne upoważnienie podmiotu prawnego. Wzór upoważnienia stanowi załącznik nr 1 do niniejszej procedury.
2.    W sytuacji gdy zgłoszenie dotyczy lub istnieje prawdopodobieństwo, że może dotyczyć koordynatora ds. nieprawidłowości zgłoszenia dokonuje się do Prezesa Zarządu.
3.    W przypadkach szczególnych (np. nieobecności, choroby) koordynatora ds. nieprawidłowości Pracodawca może czasowo upoważnić inną osobę do przyjmowania zgłoszeń wewnętrznych.
4.    Podmiotem uprawnionym do rozpatrywania zgłoszeń oraz do podejmowania działań następczych, włączając w to weryfikację zgłoszenia i dalszą komunikację z sygnalistą, w tym występowanie o dodatkowe informacje i przekazywanie sygnaliście informacji zwrotnej jest zespół ds. rozpatrywania zgłoszenia (zwany też „zespół”).
5.    Zespół ds. rozpatrywania zgłoszenia składa się z wyznaczonych do danego zgłoszenia osób upoważnionych i jest powoływany przez Prezesa Zarządu.
6.    W związku z realizowanymi zadaniami w ww. zakresie upoważnione osoby są zobowiązane do traktowania wszystkich zgłoszeń z należytą powagą i starannością w sposób poufny, a przy ich rozpatrywaniu koniecznością kierowania się zasadą bezstronności i obiektywizmu.
7.    Zespół, co do którego z treści zgłoszenia wynika, że może być w jakikolwiek sposób zaangażowany w działanie lub zaniechanie stanowiące przedmiot zgłoszenia, nie może analizować takiego zgłoszenia. W takim przypadku Pracodawca wyznacza niezaangażowaną i niezależną osobę zastępczą właściwą do podejmowania wszelkich działań związanych z danym zgłoszeniem.

§ 7.
DOKONYWANIE ZGŁOSZEŃ ORAZ ZASADY ICH PRZYJMOWANIA


1. Zgłoszenie wewnętrzne może być dokonywane:
1) Pisemnie, pocztą na adres korespondencyjny Pracodawcy: ul. Słowiańska 14, 66-400 Gorzów Wlkp. ze wskazaniem osoby wyznaczonej do przyjmowania zgłoszeń z dopiskiem „Zgłoszenie - sygnalista”;
2) elektronicznie na adres email osoby wyznaczonej do przyjmowania zgłoszeń: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript. z tytułem e-mail „Sygnalista – zgłoszenie”;
3) ustnie podczas rozmowy telefonicznej ze wskazaną osobą uprawnioną do przyjmowania zgłoszeń lub za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. z 2020 r. poz. 344);
4) ustnie podczas spotkania bezpośredniego ze wskazaną osobą uprawnioną do przyjmowania zgłoszeń, zorganizowanego w terminie 14 dni od daty otrzymania wniosku o taką formę zgłoszenia;
2. Za zgodą Sygnalisty zgłoszenie ustne dokonane za pośrednictwem nagrywanej linii telefonicznej lub innego nagrywanego systemu komunikacji głosowej będzie dokumentowane w formie:

a)    nagrania rozmowy, umożliwiającego jej wyszukanie, lub
b)    kompletnej i dokładnej transkrypcji rozmowy.
3. Zgłoszenie ustne dokonane za pośrednictwem nienagrywanej linii telefonicznej lub innego nienagrywanego systemu komunikacji głosowej będzie dokumentowane w formie protokołu rozmowy odtwarzającego jej dokładny przebieg. Wzór protokołu stanowi załącznik nr 2 do niniejszej procedury.
4. W przypadku udokumentowania ustnego zgłoszenia w formie protokołu, o którym mowa w ustępie 3 powyżej, Sygnalista może dokonać sprawdzenia, poprawienia i zatwierdzenia transkrypcji rozmowy lub protokołu rozmowy przez ich podpisanie.
5. Zgłoszenie powinno zawierać przejrzyste i pełne wyjaśnienie przedmiotu zgłoszenia, w tym co najmniej:
a)    datę oraz miejsce zaistnienia naruszenia prawa lub datę i miejsce pozyskania informacji o naruszeniu prawa;
b)    opis konkretnej sytuacji lub okoliczności stwarzających możliwość wystąpienia naruszenia prawa;
c)    wskazanie osoby, której dotyczy zgłoszenie;
d)    wskazanie ewentualnej osoby pokrzywdzonej;
e)    wskazanie ewentualnych świadków naruszenia prawa;
f)    wskazanie wszystkich dowodów i informacji, jakimi dysponuje sygnalista, które mogą okazać się pomocne w procesie rozpatrywania zgłoszenia;
g)    wskazanie preferowanego sposobu kontaktu zwrotnego.
6. Sygnalista może dołączyć do zgłoszenia wewnętrznego dowody na poparcie opisywanego naruszenia prawa, wykaz świadków opisywanego naruszenia prawa.
7. Wzór karty zgłoszenia wewnętrznego, stanowi załącznik nr 3 do Procedury.
8. W przypadku zgłoszenia wewnętrznego, dokonanego w trybie:
1) § 7 ust. 1 pkt 3 upoważniona osoba sporządza protokół z rozmowy telefonicznej odtwarzający dokładny jej przebieg, informując zgłaszającego o możliwości jego sprawdzenia, poprawienia i podpisania;
2) § 7 ust. 1 pkt 4 upoważniona osoba sporządza protokół ze spotkania umożliwiając zgłaszającemu jego sprawdzenie, poprawienie i podpisanie.
9. Sygnalista otrzymuje w terminie 7 dni od dnia otrzymania zgłoszenia potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia, chyba że nie wskazał on adresu do kontaktu, na który należy takie potwierdzenie przekazać. W przypadku zgłoszenia ustnego, Sygnalista otrzymuje potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia podczas spotkania, na którym dokonuje zgłoszenia.
10. Niniejsza Procedura nie obejmuje możliwości dokonywania zgłoszeń anonimowych. W przypadku wpłynięcia zgłoszenia anonimowego pozostawia się je bez rozpoznania.
11. Osoba upoważniona do przyjmowania zgłoszeń może podjąć decyzję o rozpatrzeniu anonimowego zgłoszenia w przypadku, gdy z treści zgłoszenia wynikają istotne kwestie związane z naruszeniem prawa podlegające zgłoszeniu w ramach niniejszej Procedury.

§ 8.
REJESTRACJA ZGŁOSZEŃ


1.    Po wpłynięciu zgłoszenia Koordynator ds. nieprawidłowości lub upoważniona osoba dokonuje rejestracji zgłoszenia i przekazuje informację o zgłoszeniu Prezesowi Zarządu.
2.    Prezes Zarządu wyznacza zespół ds. rozpatrzenia zgłoszenia.
3.    Pracodawca upoważnia pisemnie osoby do weryfikacji zgłoszeń zewnętrznych, podejmowania działań następczych oraz przetwarzania danych osób dokonujących zgłoszenia oraz których dotyczy zgłoszenie oraz osoby trzeciej wskazanej w zgłoszeniu.
4.    W skład zespołu ds. rozpatrzenia zgłoszenia można powołać Koordynatora ds. nieprawidłowości.
5.    Po otrzymaniu zgłoszenia, Zespół podejmuje działania w celu oceny prawdziwości informacji zawartych w zgłoszeniu, włączając w to weryfikację zgłoszenia i dalszą komunikację z Sygnalistą, w tym, o ile będzie to uzasadnione występowanie o dodatkowe informacje dotyczące zgłoszenia i przekazywanie informacji zwrotnej dotyczącej zgłoszenia.
6.    Sygnalista otrzymuje w terminie 7 dni od dnia otrzymania zgłoszenia potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia, chyba że nie wskazał on adresu do kontaktu, na który należy takie potwierdzenie przekazać. W przypadku zgłoszenia ustnego, Sygnalista otrzymuje potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia podczas spotkania, na którym dokonuje zgłoszenia.
7.    Zespół może podjąć decyzję o odstąpieniu od przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego, w sytuacji, gdy z treści zgłoszenia wynika, iż jest ono bezspornie nieprawdziwe lub niemożliwe jest uzyskanie informacji niezbędnych do prowadzenia postępowania wyjaśniającego.
8.    Zespół może zaangażować, o ile uzna to za zasadne, przedstawicieli komórek organizacyjnych Pracodawcy lub niezależnych konsultantów do udziału w postępowaniu wyjaśniającym.
9.    Jeżeli zachodzi konieczność uzyskania dodatkowych informacji związanych z otrzymanym zgłoszeniem wewnętrznym zespół do spraw rozpatrywania zgłoszenia może skontaktować się ze zgłaszającym poprzez wskazane dane kontaktowe na każdym etapie sprawy.
10.    W przypadku negatywnej weryfikacji zgłoszenia, Zespół przekazuje niezwłocznie Sygnaliście oraz osobie, której zgłoszenie dotyczy informacje o dokonanym zgłoszeniu oraz wynikach przeprowadzonej weryfikacji.

§ 9.
REJESTR ZGŁOSZEŃ


1.    Każde zgłoszenie podlega zarejestrowaniu w Rejestrze Zgłoszeń Wewnętrznych, niezależnie od przebiegu działań następczych.
2.    Za prowadzenie Rejestru Zgłoszeń Wewnętrznych odpowiada Koordynator ds. nieprawidłowości.
3.    Rejestr Zgłoszeń zawiera co najmniej:

a) numer zgłoszenia;
b) przedmiot naruszenia prawa;
c) dane osobowe Sygnalisty oraz osoby, której dotyczy zgłoszenie, niezbędne do identyfikacji tych osób;
d) adres do kontaktu Sygnalisty;
e) datę dokonania zgłoszenia wewnętrznego;
f) informację o podjętych działaniach następczych;
g) datę zakończenia sprawy.
4.    Rejestr Zgłoszeń prowadzony jest z zachowaniem zasad poufności. Dane osobowe oraz dokumenty związane ze zgłoszeniem przechowywane są przez okres 3 lat po zakończeniu roku kalendarzowego, w którym zakończono działanie następcze lub po zakończeniu postępowań zainicjowanych tymi działaniami lub po przekazaniu zgłoszenia do organu publicznego właściwego
5.    Rejestr zgłoszeń prowadzony jest wg wzoru stanowiącego załącznik nr 4 do Procedury.

§ 10.
ROZPATRYWANIE ZGŁOSZEŃ


1.    Po potwierdzeniu przyjęcia zgłoszenia wewnętrznego, zespół rozpatruje zgłoszenie wewnętrzne w celu ustalenia zasadności wskazanych okoliczności, podejmuje z zachowaniem należytej staranności przewidziane w Procedurze działania następcze oraz przekazuje informację zwrotną sygnaliście.
2.    Przekazanie sygnaliście informacji zwrotnej należy dokonać nie później niż w terminie 3 miesięcy od potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia lub w przypadku nieprzekazania potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia w terminie 3 miesięcy od upływu 7 dni od dokonania zgłoszenia.
3.    Informacja zwrotna zawiera w szczególności informacje o planowanych lub podjętych działaniach następczych, stwierdzeniu bądź braku stwierdzenia naruszeń prawa i ewentualnych środkach, które zostały lub zostaną zastosowane w reakcji na stwierdzone naruszenia prawa.
4.    Weryfikacja zasadności zgłoszenia wewnętrznego odbywa się w ramach postępowania wyjaśniającego w oparciu o obowiązujące regulacje oraz informacje uzyskane z komórek organizacyjnych lub od niezależnych konsultantów, z uwzględnieniem rodzaju i charakteru zgłoszenia oraz z zastrzeżeniem zasad bezstronności, należytej staranności i poufności tożsamości.
5.    Na wniosek zespołu każdy pracownik jest zobowiązany udzielić potrzebnych informacji lub udostępnić wnioskowane dokumenty, potrzebne do ustalenia wszystkich okoliczności rozpatrywanego zgłoszenia wewnętrznego.
6.    Każdy pracownik jest zobowiązany do współpracy w zakresie niezbędnym dla prowadzonego postepowania wyjaśniającego, w szczególności do udzielenia potrzebnych informacji oraz stawienia się we wskazanym terminie w celu jego wysłuchania.
7.    W toku postępowania upoważniona osoba odpowiada za zgromadzenie dokumentów potrzebnych do ustalenia zasadności zgłoszenia wewnętrznego, zaś podejmowane czynności utrwala w formie notatki służbowej.
8.    Z wysłuchania pracowników wezwanych celem złożenia wyjaśnień sporządza się protokół.
9.    Po potwierdzeniu przyjęcia zgłoszenia wewnętrznego, zespół rozpatruje zgłoszenie wewnętrzne w celu ustalenia zasadności wskazanych okoliczności, podejmuje z zachowaniem należytej staranności przewidziane w Procedurze działania następcze oraz przekazuje informację zwrotną sygnaliście.
10.    Przekazanie sygnaliście informacji zwrotnej należy dokonać nie później niż w terminie 3 miesięcy od potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia lub w przypadku nieprzekazania potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia w terminie 3 miesięcy od upływu 7 dni od dokonania zgłoszenia.
11.    Informacja zwrotna zawiera w szczególności informacje o planowanych lub podjętych działaniach następczych, stwierdzeniu bądź braku stwierdzenia naruszeń prawa i ewentualnych środkach, które zostały lub zostaną zastosowane w reakcji na stwierdzone naruszenia prawa.
12.    Weryfikacja zasadności zgłoszenia wewnętrznego odbywa się w ramach postępowania wyjaśniającego w oparciu o obowiązujące regulacje oraz informacje uzyskane z komórek organizacyjnych lub od niezależnych konsultantów, z uwzględnieniem rodzaju i charakteru zgłoszenia oraz z zastrzeżeniem zasad bezstronności, należytej staranności i poufności tożsamości.
13.    Na wniosek zespołu każdy pracownik jest zobowiązany udzielić potrzebnych informacji lub udostępnić wnioskowane dokumenty, potrzebne do ustalenia wszystkich okoliczności rozpatrywanego zgłoszenia wewnętrznego.
14.    Każdy pracownik jest zobowiązany do współpracy w zakresie niezbędnym dla prowadzonego postepowania wyjaśniającego, w szczególności do udzielenia potrzebnych informacji oraz stawienia się we wskazanym terminie w celu jego wysłuchania.
15.    W toku postępowania upoważniona osoba odpowiada za zgromadzenie dokumentów potrzebnych do ustalenia zasadności zgłoszenia wewnętrznego, zaś podejmowane czynności utrwala w formie notatki służbowej.
16.    Z wysłuchania pracowników wezwanych celem złożenia wyjaśnień sporządza się protokół.
17.    Osoby uczestniczące w postępowaniu wyjaśniającym, niezależnie od charakteru tego udziału, są zobowiązane do zachowania w poufności wszelkich informacji, o których dowiedzieli się w czasie prowadzonego postępowania. Obowiązek zachowania poufności trwa także po zakończeniu postępowania.
18.    Po dokonaniu weryfikacji zasadności zgłoszenia wewnętrznego i oceny prawdziwości informacji o naruszeniu prawa wskazanej w jego treści, postępowanie wyjaśniające kończy się sporządzeniem informacji końcowej:
1) potwierdzającej prawdziwość informacji o naruszeniu prawa;
2) niepotwierdzającej prawdziwości informacji o naruszeniu prawa.
19.    W przypadku zgłoszenia zasadnego, Zespół wydaje rekomendacje o stosownych działaniach naprawczych lub dyscyplinujących w stosunku do osoby, która dokonała naruszenia prawa oraz rekomendacje, których celem jest wyeliminowanie i zapobieganie tożsamym lub podobnym naruszeniom co opisane w zgłoszeniu, w przyszłości.
20.    Informacja końcowa w sprawie zgłoszenia wewnętrznego zawiera w szczególności opis naruszenia prawa, ustalenia poczynione w toku postępowania wyjaśniającego, informację co do zasadności zgłoszenia wewnętrznego, a w przypadku zgłoszeń zasadnych, rekomendacje o stosownych działaniach w stosunku do osoby, której zgłoszenie dotyczyło oraz określa zalecenia mające na celu wyeliminowanie podobnych naruszeń prawa w przyszłości.
21.    Po zapoznaniu z informacją końcową w sprawie zgłoszenia wewnętrznego Pracodawca podejmuje decyzję w zakresie działań mających na celu eliminację stwierdzonych naruszeń prawa i przeciwdziałanie ponownemu ich wystąpieniu, w tym w szczególności działania przewidziane przepisami prawa pracy, zmiany organizacyjne, czynności kontrolne lub zawiadomienie właściwych organów.

§ 11.
OCHRONA DANYCH, ZASADY ZACHOWANIA POUFNOŚCI TOŻSAMOŚCI
ORAZ POSTĘPOWANIE Z DOKUMENTACJĄ


1.    Dane osobowe sygnalisty oraz osoby, której zgłoszenie wewnętrzne dotyczy podlegają ochronie prawnej zgodnie z przepisami o ochronie danych osobowych.
2.    Pracodawca po otrzymaniu zgłoszenia przetwarza dane osobowe w zakresie niezbędnym do przyjęcia zgłoszenia lub podjęcia ewentualnego działania następczego. Dane osobowe, które nie mają znaczenia dla rozpatrywania zgłoszenia, nie są zbierane, a w razie przypadkowego zebrania są niezwłocznie usuwane. Usunięcie tych danych osobowych następuje w terminie 14 dni od chwili ustalenia, że nie mają one znaczenia dla sprawy.
3.    Dane osobowe sygnalisty pozwalające na ustalenie jego tożsamości nie podlegają ujawnieniu nieupoważnionym osobom, chyba, że za wyraźną zgodą zgłaszającego, z zastrzeżeniem sytuacji, gdy ujawnienie jest koniecznym i proporcjonalnym obowiązkiem wynikającym z przepisów prawa w związku z postępowaniami wyjaśniającymi prowadzonymi przez organy publiczne lub postępowaniami przygotowawczymi lub sądowymi prowadzonymi przez sądy, w tym w celu zagwarantowania prawa do obrony przysługującego osobie, której dotyczy zgłoszenie.
4.    Przed dokonaniem ujawnienia, o którym mowa w ust. 3, właściwy organ publiczny lub właściwy sąd powiadamia o tym sygnalistę, przesyłając w postaci papierowej lub elektronicznej wyjaśnienie powodów ujawnienia jego danych osobowych, chyba że takie powiadomienie zagrozi postępowaniu wyjaśniającemu lub postępowaniu przygotowawczemu, lub sądowemu, zgodnie z ustawą o ochronie sygnalistów z dnia 14 czerwca 2024 r. (Dz. U. 2024 r. poz. 928).
5.  Pracodawca gwarantuje, że procedura zgłoszeń wewnętrznych oraz związane z przyjmowaniem zgłoszeń przetwarzanie danych osobowych uniemożliwiają nieupoważnionym osobom uzyskanie dostępu do informacji objętych zgłoszeniem oraz zapewniają ochronę poufności tożsamości sygnalisty, osoby, której dotyczy zgłoszenie, oraz osoby trzeciej wskazanej w zgłoszeniu. Ochrona poufności dotyczy informacji, na podstawie których można bezpośrednio lub pośrednio zidentyfikować tożsamość takich osób.
6. Dokumentacja zgromadzona w następstwie przyjętego zgłoszenia wewnętrznego:
1) nie może być udostępniana i rozpowszechniana w żaden sposób, poza sytuacjami, gdy obowiązek jej przekazania wynika z przepisów prawa;
2) podlega ochronie przewidzianej dla danych osobowych, co dotyczy wszelkich informacji w niej zawartych, w szczególności rodzących ryzyko ujawnienia tożsamości sygnalisty oraz osoby, której zgłoszenie dotyczy;
3) w celu uniemożliwienia dostępu osób nieupoważnionych, dokumenty i informatyczne nośniki danych w niej zawarte, są przechowywane w szafie w zamykanym pomieszczeniu biurowym (pokoju), do którego dostęp posiadają jedynie upoważnione osoby;
4) Dane osobowe przetwarzane w związku z przyjęciem zgłoszenia są przechowywane przez okres określony w Procedurze RODO obowiązującym u Pracodawcy.
7. Do przyjmowania i weryfikacji zgłoszeń wewnętrznych, podejmowania działań następczych oraz przetwarzania danych osobowych osób, o których mowa w ust. 1, mogą być dopuszczone wyłącznie osoby posiadające pisemne upoważnienie podmiotu prawnego (Pracodawcy). Osoby upoważnione są obowiązane do zachowania tajemnicy w zakresie informacji i danych osobowych, które uzyskały w ramach przyjmowania i weryfikacji zgłoszeń wewnętrznych, oraz podejmowania działań następczych, także po ustaniu stosunku pracy lub innego stosunku prawnego, w ramach którego wykonywały tę pracę.

§ 12.
DZIAŁANIA ODWETOWE


1.    Zakazane jest podejmowanie działań odwetowych, próby ich stosowania lub groźby zastosowania takich działań wobec Sygnalisty, który dokonał zgłoszenia, a także ujawnienia publicznego – zgodnie z ustawą z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów (Dz.U. z 2024 r. poz. 928).
2.    Zakazane jest podejmowanie działań odwetowych w stosunku do osoby, która pomogła Sygnaliście w dokonaniu zgłoszenia oraz w stosunku do osoby, która jest z Sygnalistą powiązana.
3.    Podejmowanie jakichkolwiek działań o charakterze represyjnym, dyskryminacyjnym lub innego rodzaju niesprawiedliwe traktowanie wobec Sygnalisty, będą traktowane jako naruszenie Procedury i mogą skutkować odpowiedzialnością porządkową lub rozwiązaniem umowy, która łączy osobę podejmującą działania odwetowe z Pracodawcą.
4.    Niedopuszczalnym w stosunku do Sygnalisty jest w szczególności:
a)    odmowa nawiązania stosunku pracy;
b)    wypowiedzenie lub rozwiązanie bez wypowiedzenia stosunku pracy;
c)    niezawarcie umowy o pracę na czas określony lub umowy o pracę na czas nieokreślony po rozwiązaniu umowy o pracę na okres próbny;
d)    niezawarcie kolejnej umowy o pracę na czas określony lub niezawarcie umowy o pracę na czas nieokreślony, po rozwiązaniu umowy o pracę na czas określony – w sytuacji gdy pracownik miał uzasadnione oczekiwanie, że zostanie z nim zawarta taka umowa;
e)    obniżenie wynagrodzenia za pracę;
f)    wstrzymanie awansu albo pominięcie przy awansowaniu;
g)    pominięcie przy przyznawaniu innych niż wynagrodzenie świadczeń związanych z pracą lub obniżenie wartości tych świadczeń;
h)    przeniesienie pracownika na niższe stanowisko pracy;
i)    zawieszenie w wykonywaniu obowiązków pracowniczych lub służbowych;
j)    przekazanie innemu pracownikowi dotychczasowych obowiązków pracowniczych;
k)    niekorzystna zmiana miejsca wykonywania pracy lub rozkładu czasu pracy;
l)    negatywna ocena wyników pracy lub negatywna opinia o pracy;
m)    nałożenie lub zastosowanie środka dyscyplinarnego, w tym kary finansowej, lub środka o podobnym charakterze;
n)    przymus, zastraszanie lub wykluczenie;
o)    mobbing;
p)    dyskryminacja;
q)    niekorzystne lub niesprawiedliwe traktowanie;
r)    wstrzymanie udziału lub pominięcie przy typowaniu do udziału w szkoleniach podnoszących kwalifikacje zawodowe;
s)    nieuzasadnione skierowanie na badanie lekarskie, w tym badania psychiatryczne, o ile przepisy odrębne przewidują możliwość skierowania pracownika na takie badania;
t)    działanie zmierzające do utrudnienia znalezienia w przyszłości zatrudnienia w danym sektorze lub branży na podstawie nieformalnego lub formalnego porozumienia sektorowego lub branżowego;
u)    spowodowanie straty finansowej, w tym gospodarczej lub utraty dochodu;
v)    wyrządzenie innej szkody niematerialnej, w tym naruszenia dóbr osobistych, w szczególności dobrego imienia zgłaszającego.
     5. Za działania odwetowe z powodu dokonania zgłoszenia lub ujawnienia publicznego uważa się także groźbę lub próbę zastosowania środka określonego w ust. 3 powyżej. Na Pracodawcy spoczywa ciężar dowodu, że podjęte działanie nie jest działaniem odwetowym.

§ 13.
OCHRONA OSÓB DOKONUJĄCYCH ZGŁOSZENIA


1.    Sygnalista podlega ochronie pod warunkiem, że miał uzasadnione podstawy sądzić, że będąca przedmiotem zgłoszenia informacja o naruszeniu prawa jest prawdziwa w momencie jej dokonywania i że informacja taka stanowi informację o naruszeniu prawa, bez względu na to, czy w toku postępowania doszło do potwierdzenia wystąpienia naruszenia prawa.
2.    Przepis § 12 ust. 1 stosuje się do osoby pomagającej w dokonaniu zgłoszenia oraz osoby powiązanej z sygnalistą, jeżeli również pozostają w stosunku pracy z pracodawcą zatrudniającym sygnalistę.
3.    Potwierdzenie zastosowania względem sygnalisty działań odwetowych w związku z dokonanym zgłoszeniem stanowi naruszenie obowiązków pracowniczych i może skutkować pociągnięciem do odpowiedzialności pracowniczej oraz odpowiedzialności karnej wynikającej z przepisów powszechnie obowiązującego prawa.
4.    W związku z realizowaną ochroną przed działaniami odwetowymi osoby upoważnione do przyjmowania zgłoszeń naruszeń monitorują sytuację kadrową sygnalisty.
5.    Działania podejmowane w zakresie ochrony osób dokonujących zgłoszenia naruszeń obejmują przede wszystkim:
1) ograniczenie dostępu do informacji wyłącznie dla osób uprawnionych w ramach postępowania wyjaśniającego, a także procesu zapewnienia ochrony osobie dokonującej zgłoszenia oraz osobie pomagającej w dokonaniu zgłoszenia;
2) odebranie od osób uprawnionych do dostępu do informacji, pisemnych oświadczeń o zobowiązaniu do zachowania w poufności informacji pozyskanych w postępowaniu wyjaśniającym lub w procesie ochrony osoby dokonującej zgłoszenia oraz osoby pomagającej w dokonaniu zgłoszenia;
3) ukaranie osób, którym udowodnione zostało, że nie dotrzymały zobowiązania, o którym mowa powyżej, zgodnie z obowiązującymi przepisami dyscyplinarnymi.
6.    Osobę dokonującą zgłoszenia należy każdorazowo informować o okolicznościach, w których ujawnienie jej tożsamości stanie się konieczne, np. w razie wszczęcia postępowania karnego.

§ 14.
INFORMACJE DOTYCZĄCE ZGŁOSZEŃ ZEWNĘTRZNYCH


1.    Zgłoszenie może w każdym przypadku nastąpić również do Rzecznika Praw Obywatelskich lub organu publicznego, z pominięciem Procedury, w szczególności gdy: w terminie na przekazanie informacji zwrotnej u Pracodawcy nie podjęto działań następczych lub nie przekazano informacji zwrotnej lub Sygnalista ma uzasadnione podstawy sądzić, że naruszenie prawa może stanowić bezpośrednie lub oczywiste zagrożenie dla interesu publicznego, w szczególności istnieje ryzyko nieodwracalnej szkody, lub dokonanie zgłoszenia wewnętrznego narazi go na działania odwetowe, lub w przypadku dokonania zgłoszenia wewnętrznego istnieje niewielkie prawdopodobieństwo skutecznego przeciwdziałania naruszeniu prawa przez Pracodawcę z uwagi na szczególne okoliczności sprawy, takie jak możliwość ukrycia lub zniszczenia dowodów lub możliwość istnienia zmowy między Pracodawcą a sprawcą naruszenia prawa lub udziału Pracodawcy w naruszeniu prawa.
2.    Zgłoszenie dokonane do Rzecznika Praw Obywatelskich lub organu publicznego z pominięciem zgłoszenia wewnętrznego nie skutkuje pozbawieniem Sygnalisty ochrony gwarantowanej przepisami ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów (Dz.U. z 2024 r. poz. 928).
3.    Celem Pracodawcy jest zwiększenie efektywności wykrywania nieprawidłowości i podejmowania skutecznych działań w celu ich eliminowania i skutecznego zarządzania ryzykiem oraz wzrostu zaufania wśród osób zatrudnionych i partnerów handlowych, stąd Pracodawca zachęca do korzystania z Procedury, w sytuacji możliwości zaradzenia naruszeniu prawa w ramach struktury Pracodawcy.

§ 15.
SPOSOBY DOKONYWANIA ZGŁOSZEŃ – UJAWNIENIA PUBLICZNE


1. Osoba zgłaszająca (sygnalista) dokonująca ujawnienia publicznego podlega ochronie, jeżeli:
1) dokonała zgłoszenia wewnętrznego, a następnie zewnętrznego, a podmiot prawny, a następnie organ publiczny w terminie na przekazanie informacji zwrotnej określonym w niniejszej Procedurze, a następnie w terminie na przekazanie informacji zwrotnej ustalonym w procedurze zewnętrznej organu publicznego, nie podejmą żadnych odpowiednich działań następczych ani przekazały zgłaszającemu informacji zwrotnej, lub
2) dokonała od razu zgłoszenia zewnętrznego, a organ publiczny w terminie na przekazanie informacji zwrotnej ustalonym w swojej procedurze zewnętrznej tego organu, nie podejmie żadnych odpowiednich działań następczych ani nie przekaże zgłaszającemu informacji zwrotnej - chyba, że sygnalista nie przekazał swojego adresu do kontaktu, na który należy przekazać taką informację.
2. Wymogi określone w § 15 ust. 1 nie mają zastosowania, gdy sygnalista ma uzasadnione podstawy, by sądzić, że:
1) naruszenie może stanowić bezpośrednie lub oczywiste zagrożenie dla interesu publicznego, w szczególności istnieje ryzyko nieodwracalnej szkody, lub
2) dokonanie zgłoszenia zewnętrznego narazi sygnalistę na działania odwetowe, lub
3) w przypadku zgłoszenia zewnętrznego istnieje niewielkie prawdopodobieństwo skutecznego przeciwdziałania naruszeniu prawa z uwagi na okoliczności sprawy, np. możliwość ukrycia lub zniszczenia dowodów, istnienie zmowy między organem publicznym a sprawcą naruszenia prawa lub udziału organu publicznego w naruszeniu.

§ 16.
Postanowienia końcowe


1.    Przepisy niniejszej Procedury podlegają przeglądowi nie rzadziej niż raz na trzy lata.
2.    Niniejsza Procedura podlega publikacji na stronie BIP Pracodawcy w osobnej zakładce wraz z danymi kontaktowymi do Rzecznika Praw Obywatelskich oraz informacjami nt. podejmowanych działań następczych.
3.    Pracodawca sporządza corocznie sprawozdanie statystyczne z liczby przyjętych zgłoszeń oraz wynikach ich rozpatrzenia do 31 marca roku następującego, po roku za jaki sporządzano sprawozdanie.
4.    Centrum Sportowo-Rehabilitacyjne „Słowianka” Sp. z o.o. z siedzibą w Gorzowie Wlkp. informacyjnie podaje, iż przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów (Dz.U z 2024 r. poz. 928) wchodzą w życie z dniem 25 września 2024r., z wyjątkiem art. 5 ust. 4, art. 25 ust. 1 pkt 8 oraz przepisów rozdziału 4 ustawy („Zgłoszenia zewnętrzne”, których dotyczy § 9 niniejszej „Procedury”), które wchodzą w życie z dniem 25 grudnia 2024 r.
5.    Osobie ubiegającej się o pracę na podstawie stosunku pracy lub innego stosunku prawnego stanowiącego podstawę świadczenia pracy lub usług lub pełnienia funkcji, lub pełnienia służby podmiot prawny przekazuje informację o procedurze zgłoszeń wewnętrznych wraz z rozpoczęciem rekrutacji lub negocjacji poprzedzających zawarcie umowy. Wzór informacji stanowi załącznik nr 5.
6.    Załącznikami do niniejszej Procedury są:
1) Załącznik nr 1 – Upoważnienie do przyjmowania zgłoszeń sygnalistów
2) Załącznik nr 2 - Protokół ze spotkania dot. zgłoszenia ustnego naruszenia prawa
3) Załącznik nr 3 – wzór formularza zgłaszania nieprawidłowości/naruszeń
4) Załącznik nr 4 – Rejestr zgłoszeń wewnętrznych
5) Załącznik nr 5 - Informacja dla kandydata o procedurze zgłoszeń wewnętrznych

Załącznik nr 1
do Procedury zgłoszeń wewnętrznych określającej zasady zgłaszania naruszeń prawa i podejmowania działań następczych
Załącznik nr 2
do Procedury zgłoszeń wewnętrznych określającej zasady zgłaszania naruszeń prawa i podejmowania działań następczych
Załącznik nr 3
do Procedury zgłoszeń wewnętrznych określającej zasady zgłaszania naruszeń prawa i podejmowania działań następczych

ZAŁĄCZNIKI

Dane kontaktowe Rzecznika Praw Obywatelskich

Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich

00-090 Warszawa

ul. Solidarności 77

e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.